eng flag English
vreau sa devin membru



Reguli si Regulamente » Regulile jocului » bila 10
Regulile de Joc WPA
Capitolul 6. Bila 10
Bila 10 este un joc pe anuntate cu zece bile obiect numerotate de la 1 la 10 si bila alba. Bilele se joaca in ordine numerica crescatoare si bila alba trebuie sa contacteze bila cu numarul cel mai mic de pe masa pentru a rezulta o lovitura legala. Daca bila 10 este introdusa la o lovitura de spargere legala, ea va fi repozitionata si jucatorul aflat la masa isi continua jocul. O singura bila poate fi anuntata pentru fiecare lovitura, cu exceptia loviturii de spargere atunci cand nici o bila nu poate fi anuntata. (vezi 6.5 Anuntarea loviturilor)

6.1 Alegerea loviturii de spargere (Lag)
Jucatorul care castiga Lag-ul alege cine va sparge in primul joc (vezi 1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc (Lag)). Formatul standard este spargerea alternativa, dar vezi Reglementarea 15, Lovituri de spargere consecutive.

6.2 Aranjarea bilelor
Bilele obiect sunt aranjate cat mai strans intr-o forma triunghiulara, cu bila 1 in varful triunghiului si pe punctul de spate si bila 10 in mijloc. Celelalte bile se aseaza la intamplare, fara a folosi scheme intentionate. (Vezi Reglementarea 4, Aranjarea/Baterea Bilelor)

aranjare 2 bile
Aranjarea in triunghi
6.3 Lovitura de spargere legala
Urmatoarele reguli sunt aplicabile:
  1. bila alba se afla in mana in spatele liniei de cap; si
  2. daca nici o bila nu este introdusa, cel putin 4 bile obiect trebuie sa atinga una sau mai multe mante, sau lovitura se considera fault (Vezi Reglementarea 17, Cerinte pentru spargerea initiala)
6.4 A doua lovitura a jocului - Push Out
Daca nici un fault nu este comis la lovitura de spargere, jucatorul poate alege sa joace un "push out".El trebuie sa isi faca cunoscuta optiunea arbitrului, apoi regulile 5.2 Bila gresita intai si 5.3 Nici o manta dupa contact se suspenda pentru aceasta lovitura. Daca nici un fault nu a fost comis la un un "push out", celalalt jucator alege cine va executa urmatoarea lovitura. Bila 10 introdusa in timpul unui "push out" se repozitioneaza pe punctul de spate fara penalizare.

6.5 Anuntarea loviturilor si introducerea bilelor
Oricand jucatorul incearca sa introduca o bila (exceptand spargerea), el este obligat sa anunte bila de introdus si buzunarul pentru orice lovitura care nu este evidenta. Detalii ale loviturii cum ar fi mante sau bile atinse sunt irelevante. Pentru ca o lovitura anuntata sa fie legala, arbitrul trebuie sa fie convins ca lovitura executata este si cea intentionata, asa ca daca exista sanse de a se genera confuzie, cum ar fi lovituri cu manta, combinatii sau alte lovituri similare, jucatorul trebuie sa indice bila si buzunarul vizate. Daca arbitrul sau adversarul sunt nesiguri in privinta loviturii care va fi jucata, pot cere anuntarea loviturii.

6.6 Lovitura de siguranta
Jucatorul, oricand dupa spargere poate anunta "lovitura de siguranta" ceea ce ii permite sa atinga bila obiect legala (la rand) fara a introduce o bila si astfel sa isi incheie vizita la masa. Totusi, daca se introduce bila obiect legala, jucatorul care vine la masa are optiunea de a juca din pozitia ramasa sau il poate lasa pe adversar. (Vezi 6.7 Bile introduse gresit)

6.7 Bile introduse gresit
Daca un jucator rateaza bila sau buzunarul vizat, si introduce bila anuntata in alt buzunar sau introduce alta bila, vizita la masa se incheie iar jucatorul care vine la masa are optiunea de a juca din pozitia ramasa sau il poate lasa pe adversar.

6.8 Continuarea jocului
Daca se introduce legal o bila anuntata (in afara PushOut, vezi 6.4 A doua lovitura a jocului - Push Out), orice bile introduse aditional raman introduse (cu exceptia bilei 10 vezi 6.9 Repozitionarea bilelor), si ramane la masa pentru urmatoarea lovitura. Daca jucatorul introduce legal bila 10 anuntata la orice lovitura (cu exceptia "pushout"), castiga jocul. Daca jucatorul nu reuseste sa introduca bila anuntata sau comite fault, oponentul vine la masa, si daca nici un fault nu a fost comis, el trebuie sa joace din pozitia lasata de celalalt jucator.

6.9 Repozitionarea bilelor
Daca bila 10 este introdusa in urma unui fault sau push out sau a unei lovituri de spargere, sau fara a fi anuntata, sau introdusa in buzunarul gresit, sau trimisa in afara mesei, este repozitionata. (Vezi 1.4 Repozitionarea bilelor). Nici o alta bila nu este vreodata repozitionata.

6.10 Faulturi standard
Daca jucatorul comite un fault standard, oponentul sau vine la masa. Bila alba este in mana, si o poate plasa oriunde pe suprafata de joc. (Vezi 1.5 Bila alba in mana).
Faulturi standard la bila 10 sunt urmatoarele:
5.1 Bila Alba Introdusa sau trimisa in afara mesei
5.2 Bila gresita intai Prima bila obiect contactata de bila alba la fiecare lovitura trebuie sa fie cea mai mica numerotata bila de pe masa.
5.3 Nici o manta dupa contact
5.4 Nici un picior pe podea
5.5 Bile sarite de pe masa Singura bila sarita care se repozitioneaza este bila 10.
5.6 Bile atinse
5.7 Lovitura dubla/bile in contact
5.8 Lovitura condusa
5.9 Bile in miscare
5.10 Pozitionare gresita a bilei albe
5.12 Tacul pe masa
5.13 Jocul in afara randului
5.15 Joc Incet

6.11 Faulturi grave
Pentru 5.14 Trei faulturi consecutive, penalitatea este pierderea jocului curent. Pentru 5.16 Comportament nesportiv, arbitrul va selecta o penalitate adecvata gravitatii faultului.

6.12 Remiza
Daca o remiza intervine, cel care a spart initial va sparge din nou (vezi 1.12 Remiza)

Traducere Dragne Iulian EPBF rules instructor
Copyright Romanian Billiard Association
Bucharest Romania