Capitolul 4. "14.1 Pool la infinit"
14.1 Pool la infinit, cunoscut si ca "straight pool" se joaca cu 15 bile numerotate si bila alba. Fiecare bila introdusa la o lovitura legala anuntata valoreaza 1 punct si primul jucator care atinge numarul necesar de puncte castiga. 14.1 este continuu pentru ca dupa ce se introduc 14 bile, ele se rearanjeaza in triunghi si jucatorul continua la masa.
4.1 Alegerea loviturii de spargere (Lag)
Jucatorii vor proceda la loviturile de stabilire a ordinii de joc pentru a determina cine va sparge primul (Vezi 1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc (Lag).
4.2 Aranjarea bilelor la 14.1
Pentru o lovitura initiala de spargere, cele 15 bile se aranjeaza in triunghi cu bila din varf pe punctul de spate. Atunci cand bilele sunt rearanjate, in varf nu se pozitioneaza nici o bila daca numai 14 bile sunt rearanjate. Marginea exterioara marcata a triunghiului va fi folosita pentru a determina daca bila pentru spargere se afla in zona triunghiului.
4.3 Lovitura de spargere initiala
Urmatoarele reguli se aplica la lovitura de spargere:
- Bila alba este in mana in spatele liniei de cap.
- Daca nici o bila anuntata nu este introdusa, bila alba si 2 bile obiect trebuiesc sa fie trimise intr-o manta, sau lovitura este fault la spargere. Acesta se penalizeaza scazand 2 puncte din scor (Vezi 4.10 Fault la spargere) Oponentul poate accepta masa din pozitia ramasa sau ii poate cere spargatorului sa execute o noua lovitura de spargere, pana cand se indeplinesc cerintele pentru spargere initiala sau oponentul accepta masa din pozitia ramasa (Vezi 4.11 Faulturi grave)
Jucatorul ramane la masa atat timp cat introduce legal bile anuntate sau castiga meciul prin acumularea numarului de puncte necesar. Cand 14 bile dupa o aranjare au fost introduse, jocul se opreste pana cand acestea se rearanjeaza in triunghi.
4.5 Lovituri care se anunta
Loviturile se anunta asa cum se explica la 1.6 Lovitura anuntata standard. Jucatorul poate anunta "lovitura de siguranta", caz in care oponentul sau vine la masa dupa terminarea loviturii, si orice bila introdusa este repozitionata.
4.6 Repozitionarea bilelor
Toate bilele introduse la faulturi, sau la lovituri de siguranta, sau fara ca o bila anuntata sa fie introdusa, si bilele trimise in afara mesei se repozitioneaza (Vezi 1.4 repozitionarea bilelor.) Daca a cincisprezecea bila trebuie repozitionata si celelalte 14 nu au fost miscate dupa spargere, a aceasta se repozitioneaza in varful lor, iar arbitrul poate folosi un triunghi pentru a lipi bilele intre ele.
4.7 Punctarea
Jucatorul primeste 1 punct pentru introducerea legala a unei bile anuntate. Fiecare bila introdusa aditional la o astfel de lovitura valoreaza de asemenea un punct. Faulturile sunt penalizate prin scaderea de puncte din scor. Scorurile pot fi negative datorita penalizarilor din faulturi.
4.8 Situatii speciale la rearanjare
Atunci cand bila alba sau a cincisprezecea bila impiedica rearanjarea celor 14 bile pentru spargere, urmatoarele reguli speciale se aplica. O bila se considera ca impiedica aranjarea bilelor daca este in interiorul sau partial pe linia exterioara a triunghiului. Arbitrul va anunta atunci cand este intrebat daca o bila impiedica rearanjarea.
- Daca a cincisprezecea bila a fost introdusa la lovitura care a introdus-o si pe a patrusprezecea, toate cele 15 bile vor fi rearanjate in triunghi.
- Daca atat bila alba cat si ultima bila obiect impiedica rearanjarea bilelor, toate cele 15 bile se rearamjeaza in triunghi si bila alba este in mana in spatele liniei de cap
- Daca numai bila obiect se interpune, atunci este pozitionata pe punctul de cap sau pe cel central daca bila alba blocheaza punctul de cap
- Daca numai bila alba se interpune, atunci se pozitioneaza dupa cum urmeaza: daca ultima bila obiect este pozitionata in fata sau pe linia de cap, bila alba este in mana in spatele liniei de cap; daca bila obiect este in spatele liniei de cap, bila alba se pozitioneaza pe punctul de cap, sau pe cel central, daca punctul de cap este blocat. In orice caz, nu este nici o restrictionare a primei bile de jucat in noua aranjare.
4.9 Faulturi standard
Daca jucatorul comite un fault standard, ii se scade un punct din scorul sau, bilele se repozitioneaza dupa caz, iar oponentul sau vine la masa. Bila alba ramane in aceeasi pozitie, cu exceptia cazurilor descrise mai jos. Urmatoarele sunt faulturi standard la 14.1:
5.1 Bila Alba Introdusa sau trimisa in afara mesei Bila alba este in mana in spatele liniei de cap (vezi 1.5 Bila alba in mana).
5.3 Nici o manta dupa contact
5.4 Nici un picior pe podea
5.5 Bile sarite de pe masa (toate bilele obiect sarite de pe masa se repozitioneaza)
5.6 Bila atinsa
5.7 Lovitura dubla/bile in contact
5.8 Lovitura condusa
5.9 Bile in miscare
5.10 Pozitionare gresita a bilei albe
5.11 Joc gresit din spatele liniei de cap La un fault referitor la al doilea paragraf al 5.11, bila alba este in mana in spatele liniei de cap pentru urmatorul jucator.
5.12 Tacul pe masa
5.13 Jocul in afara randului
5.15 Joc Incet
4.10 Fault la lovitura de spargere
Un fault la lovitura spargere este penalizat cu pierderea a doua puncte asa cum este mentionat la 4.3 Lovitura de spargere initiala, ca si cu o posibila rearanjare. Daca un fault standard si un fault de spargere se intampla la aceeasi lovitura, se considera fault la spargere.
4.11 Faulturi grave
Pentru regula 5.14 Trei faulturi consecutive, conteaza numai faulturile standard, asa ca un fault la spargere nu se numara pentru cele 3 faulturi. Un punct se scade in mod normal pentru al treilea fault, si apoi se scad in plus si cele 15 puncte penalizare, iar numaratoarea faulturilor incepe de la zero pentru cel ce a fost penalizat. Pentru 5.16 Comportament nesportiv, arbitrul va selecta o penalitate adecvata gravitatii faultului.
4.12 Remiza Daca o remiza intervine, jucatorii vor executa din nou loviturile initiale de stabilire a celui ce va executa lovitura de spargere (vezi 1.12 Remiza)
Traducere Dragne Iulian EPBF rules instructor