eng flag English
vreau sa devin membru



Reguli si Regulamente » Regulile jocului » Reguli generale
Regulile de joc WPA
Capitolul 1. Reguli Generale
Urmatoarele Reguli Generale se aplica tuturor jocurilor la care se refera, cu exceptia cazului cand sunt contrazise de regulile specifice ale unui joc. In plus, Reglementarile WPA pentru Pool acopera aspecte ale jocului care nu sunt legate direct de regulile de joc propriu-zise, cum ar fi specificatii de echipament sau organizarea evenimentelor.
Jocurile de Biliard - Pool se joaca pe o masa plata acoperita cu postav si incadrata de mante din cauciuc. Jucatorul foloseste un bat (tac de biliard) pentru a lovi bila alba care in miscare loveste bile obiect. Obiectivul este de a trimite bilele obiect in sase buzunare localizate la extremele mantelor. Jocurile se diferentiaza in functie de care bile sunt tinte legale si cerintele pentru a castiga un meci.

1.1 Responsabilitatea sportivului
Este responsabilitatea sportivului sa cunoasca toate regulile, reglementarile si calendarul sau programul care se aplica competitiilor. Atata timp cat oficialii turneului vor face orice efort rezonabil pentru ca aceste informatii sa fie accesibile tuturor sportivilor, responsabilitatea finala cade asupra sportivului.

1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc (Lag)
Aceasta lovitura este prima a meciului si determina ordinea de joc. Jucatorul care castiga alege cine va sparge primul.
Arbitrul va plasa cate o bila pe masa in spatele liniei de cap si in apropierea liniei de cap. Jucatorii vor lovi aproape in acelasi timp pentru a trimite fiecare bila spre manta inferioara cu scopul de se intoarce mai aproape de manta superioara decat a adversarului.
Jucatorul pierde automat spargerea daca bila sa:
  1. traverseaza jumatatea celuilalt;
  2. atinge manta de spate de mai multe ori;
  3. cade in buzunar sau sare de pe masa;
  4. atinge manta lunga;
  5. bila ramane in zona coltului buzunarului superior si trecuta de marginea mantei superioare;
In plus, lovitura va fi neregulamentara daca apare orice fault nelegat de bila obiect, in afara de 5.9 Bile aflate in miscare
Jucatorii vor efectua din nou loviturile daca:
  1. bila unuia dintre ei este lovita dupa ce bila celuilalt a atins manta din spate;
  2. arbitrul nu poate determina care bila este mai apropiata de manta superioara; sau
  3. amandoua loviturile sunt neregulamentare.
1.3 Utilizarea echipamentului de joc
Echipamentul de joc trebuie sa indeplineasca specificatiile WPA aflate in vigoare. In general, jucatorii nu pot introduce echipamente noi de joc la masa. Daca un jucator nu este sigur de vreun aspect legat de folosirea echipamentului de joc, el trebuie sa discute cu directorul de concurs inainte de inceperea jocului. Echipamentul trebuie folosit numai in scopul sau modalitatea pentru care a fost creat. (Vezi 5.16 Comportament nesportiv.)
  1. Tacul - Jucatorului ii este permis sa schimbe tacurile in functie de situatie, cum ar fi pentru spargere, lovitura sarita, sau tac normal. El poate folosi o extensie cu prindere sau atasabila pentru a mari lungimea tacului
  2. Creta - Sportivul poate aplica creta pe pastila tacului pentru a preveni ratarile, si poate folosi creta sa, atata timp cat este in concordanta cu culoarea postavului mesei
  3. Poduri mecanice - Sportivul poate folosi maxim doua poduri mecanice ca suport pentru tac in timpul loviturii. Modelul de pod folosit este la latitudinea jucatorului. El poate folosi podul sau daca este similar cu cele standard.
  4. Manusi - Jucatorul poate folosi manusi pentru a-si imbunatati priza si/sau functionarea podului manual
  5. Pudra - Jucatorul poate folosi pudra in cantitati rezonabile ce vor fi stabilite de arbitru.
1.4 Repozitionarea bilelor
Bilele sunt repozitionate (repuse in joc pe masa) prin plasarea lor pe linia lunga (axa centrala lunga) cat mai aproape de punctul de spate si intre punctul de spate si manta de spate, fara a misca bilele interpuse. Daca bila nu poate fi repozitionata pe punctul de spate, trebuie pozitionata in contact (daca se poate) de bila interpusa. Totusi, atunci cand bila alba este langa bila de repozitionat, bila repozitionata nu trebuie plasata in contact cu bila alba; trebuie lasat un mic spatiu intre ele. Daca toata linia lunga intre punctul de spate si manta de spate este ocupata de alte bile, bila este repozitionata deasupra punctului de spate, si cat mai aproape de acesta.

1.5 Bila alba in mana
Atunci cand bila alba este in mana, jucatorul o poate plasa oriunde pe suprafata de joc si poate continua sa miste bila alba pana cand va executa o lovitura. Jucatorul poate folosi orice parte a tacului pentru a misca bila alba, inclusiv pastila, dar nu cu o miscare de lovire inainte. In unele jocuri si pentru majoritatea loviturilor de spargere, plasarea bilei albe poate fi restrictionata la zona din spatele liniei de cap, in functie de regulile jocului, si apoi 5.10 Plasarea gresita a bilei albe si 5.11 Joc gresit din spatele liniei de cap se pot aplica.
Cand jucatorul are bila alba in spatele liniei de cap si toate bilele legale sunt in spatele acestei linii, el poate cere ca bila cea mai apropiata de linia de cap sa fie repozitionata. Daca 2 sau mai multe bile sunt echidistante fata de linie, tragatorul poate desemna care dintre aceste bile sa fie repozitionata. O bila obiect care se afla exact pe linia de cap poate fi jucata.

1.6 Lovitura anuntata
In jocuri in care jucatorul trebuie sa anunte loviturile, bila si buzunarul vizate trebuie indicate la fiecare lovitura daca nu sunt evidente. Detalii ale loviturii cum ar fi mante sau bile atinse sau introduse sunt irelevante. O singura bila poata fi anuntata de fiecare data. Pentru ca o lovitura anuntata sa fie legala, arbitrul trebuie sa fie convins ca lovitura executata este si cea intentionata, asa ca daca exista sanse de a se genera confuzie, cum ar fi lovituri cu manta, combinatii sau alte lovituri similare, jucatorul trebuie sa indice bila si buzunarul vizate. Daca arbitrul sau adversarul sunt nesiguri in privinta loviturii care va fi jucata, pot cere anuntarea loviturii.
In jocurile pe anuntate, jucatorul poate alege sa anunte "lovitura de siguranta" in loc de o bila sau un buzunar, si la sfarsitul loviturii incepe randul oponentului. Daca bile sunt repozitionate sau nu dupa lovitura de siguranta depinde de regulile specifice ale jocurilor.

1.7 Bile care se misca in mod spontan
O bila se poate misca usor dupa ce se parea ca s-a oprit, posibil datorita imperfectiunilor bilei sau mesei. In afara cazului cand aceasta miscare nu provoaca introducerea unei bile in buzunar, este un fapt normal de joc, si bila nu va fi mutata la loc. Daca o bila cade in buzunar ca urmare a acestei miscari, este repusa pe pozitia ei originala. Daca o bila care se misca spontan cade in buzunar inainte sau in timpul unei lovituri, si acest fapt influenteaza rezultatul loviturii, arbitrul va reface pozitia si lovitura va fi jucata din nou. Jucatorul nu este penalizat pentru ca a lovit in timp ce o bila se misca spontan.

1.8 Refacerea unei pozitii
Atunci cand este nevoie ca bilele sa fie repozitionate sau curatate, arbitrul va repune bilele la loc cat mai precis posibil. Jucatorii trebuie sa accepte decizia arbitrului.

1.9 Interferenta exterioara
Atunci cand apare o interferenta exterioara in timpul unei lovituri ce influenteaza rezultatul acelei lovituri, arbitrul va repozitiona bilele in pozitia anterioara loviturii, si lovitura va fi jucata din nou. Daca interferenta nu a afectat lovitura in curs, arbitrul va repozitiona bilele miscate si jocul va continua. Daca bilele nu mai pot fi repozitionate la pozitia initiala, se procedeaza ca in cazul declararii unei remize.

1.10 Anuntarea rapida si protestul la decizii
Daca un jucator crede ca arbitrul a judecat gresit, el poate cere arbitrului sa isi reconsidere decizia sau lipsa deciziei, dar decizia arbitrului va ramane definitiva. Totusi, daca jucatorul crede ca arbitrul nu a interpretat regulile corect, poate cere o interpretare din partea oficialului desemnat. Arbitrul va suspenda jocul in timpul judecarii cererii. (Vezi de asemenea punctul (d) din 5.16 Comportament Nesportiv). Faulturile trebuie anuntate cu promptitudine. (Vezi 5. Faulturi.)

1.11 Abandon
Daca un sportiv renunta, pierde meciul. Astfel, daca in timpul unui joc decisiv pentru oponent un sportiv incearca sa-si desurubeze tacul, se considera ca abandoneaza meciul.

1.12 Remiza
Daca arbitrul observa ca jocul nu progreseaza spre final, el isi va anunta decizia si fiecare sportiv va mai avea cate 3 randuri la masa. Apoi, daca arbitrul crede in continuare ca meciul nu se indreapta spre final, el va declara jocul remiza. Daca ambii jucatori sunt de acord pot accepta remiza fara a mai efectua cele 3 lovituri. Procedura pentru remiza este specificata in cadrul regulilor fiecarui joc in parte.



Traducere Dragne Iulian EPBF rules instructor
Copyright Romanian Billiard Association
Bucharest Romania